

22
HABERLER
BOYNUMUZUN BORCU...
Nihat Gökyiğit, DEİK’te 1988-1998 yılları arasında sürdürdüğü
Türk-BDT İş Konseyleri Başkanlığı sırasında Türkiye ile Türk
Cumhuriyetleri arasındaki işbirliğinin geliştirilmesi yönünde
önemli çalışmalara imza attı. Gökyiğit’e göre Türk Cumhuri-
yetlerine verilecek en etkili destek, başlıca doğal kaynakları
olan gaz ve petrolün serbestçe Türkiye üzerinden dünyaya
sevk edilmesiydi. Gökyiğit, Kırgızistan’daki bir resepsiyonda
şöyle diyordu:
Biz kardeşleriniz, buradan Anadolu’ya göç ederken at üzerin-
de fazla bir şey götüremezdik. Ancak, çok değerli iki şey ta-
şıdık. Birincisi bize sevgi, paylaşma, uzlaşma, hoşgörü hasleti
kazandıran Orta Asya genleri, Anadolu’ya aktarıldı. İkincisi,
bölgede kutsallığıyla bilinen kavak ağacının nesli götürüldü.
Geçtiğimiz yollarda dikilen kavak çelikleri yeşerdiğinde, son-
radan gelecekler için iz oluşturdu. Bin yıl sonra aynı kavak iz-
leri boyunca, bu defa boru hatları döşeyerek, Orta Asya’nın
gaz ve petrolünün Anadolu’ya taşınması, boynumuzun borcu
oldu.
DENEYİMVE GÜVEN...
B
undan 24 yıl önce, 1991’de Sovyetler Birliği’nin dağılması ve
Azerbaycan, Kazakistan, Özbekistan gibi eski Sovyet Cum-
huriyetlerinin bağımsızlığını kazanması, dünya için olduğu
kadar Tekfen tarihi açısından da geleceği etkileyen önemli bir köşe
taşı oldu. Çünkü bu gelişme, eskiden kapalı Sovyet ekonomisinin
kontrolünde bulunan Hazar Bölgesi’nin, dünyanın yeni enerji üretim
merkezi olmasına yönelik engelleri ortadan kaldıran bir gelişmeydi.
Bu nedenle Hazar Bölgesi, ana iş konusu petrol ve gaz tesisleri inşa
etmek olan Tekfen İnşaat için önemli fırsatlar barındırıyordu.
Bu fırsatları değerlendirmek ve Azerbaycan’ın ihtiyaç duyduğu pro-
jeleri hızla hayata geçirmek amacıyla yapılan girişimler, 1996 yılı
Ocak ayında Tekfen İnşaat (%40 pay) ile Azerbaycan Devlet Petrol
Şirketi’nin (%60 pay) birlikte Azfen’i kurmasını sağladı. Şirketin önce-
likli amacı, faaliyet gösteren petrol şirketlerine inşaat ve mühendislik
hizmetleri sunmaktı. Boru hatları, platform ve terminaller, şirketin
öncelikli faaliyet alanlarını oluşturacaktı.
Tekfen’in o tarihlerde sahip olduğu uluslararası deneyim, BP gibi
bölgede petrol ve gaz çalışmalarını sürdüren şirketlerle uyumlu bir
çalışma ortamının yaratılmasına olanak veriyordu. Azfen, bu sayede
kısa zamanda kendini gösterme olanağı buldu. Şirketin üstlendiği ilk
proje, Sangaçal Terminali’ndeki bazı depolama tanklarının inşasıydı.
Bunu, BP’nin taşeronu olarak aynı terminalde gerçekleştirilen meka-
nik, elektrik ve enstrümantasyon işleri izledi. 1999’da 95 milyon dolar
bedelli Bakû-Supsa Petrol Boru Hattı projesi hayata geçirildi.
Bu projeleri, giderek büyüyen çap ve tutarlardaki yeni işler izledi.
Projelerde elde edilen başarı, Azfen’in özellikle 2000 yılından itiba-
ren büyük bir sıçrama gerçekleştirmesini sağladı. Bu sıçramanın
tepe noktasını ise, 2002 yılında yapımına başlanan ilk offshore plat-
formu oluşturuyordu.
Proje, BP’nin işletmecisi olduğu Azeri-Çırak-Güneşli Petrol Sahası’na
yerleştirilecek bir deniz platformunun üst modülünün inşasını içe-
riyordu ve böyle bir proje bir Türk müteahhiti tarafından o güne
kadar ilk kez gerçekleştiriliyordu. Tekfen, Azfen ve İngiliz AMEC
şirketlerinin oluşturduğu ATA Konsorsiyumu tarafından inşa edilen
platform 2005 yılında denize başarıyla indirildi. Projenin hemen
ardından, Azerbaycan Uluslararası İşletme Şirketi’nin (AIOC) açtığı
ihale ile ikinci platformun inşasına başlandı. İkinci platform da 2008
yılında teslim edildikten sonra 18.500 tonluk ağırlığıyla o güne ka-
dar Hazar Denizi’nde inşa edilen en ağır platform olan Batı Chirag
Platformu’nun inşasına başlandı. 2013 yılında başarıyla tamamlanan
bu projenin ardından, halen inşasına devam edilen biri 12 bin, diğeri
15 bin ton ağırlığındaki iki yeni platformun ihalesinde başarılı oluna-
rak yapımına başlandı.
Azfen, platform inşası gibi yüksek uzmanlık ve sorumluluk gerekti-
ren bir işte kazandığı başarılarla Azerbaycan’ın gururu oldu. Şirket,
Azerbaycan’da Tekfen’le ortak faaliyetlerini halen iki farklı noktada
sürdürüyor. Hazar kıyısında, Bakû’ya 7 km uzaklıkta yer alan Bayıl
Çelik İmalat Tesisleri’nde, “Şah Deniz Faz 2 Projesi Offshore Tesis-
lerin İmalatı ile Platformların Kalıcı Ayaklar Üzerine Yerleştirilmesi
ve Denizdeki Devreye Alma İşleri İçin Destek Hizmetler” projesi
kapsamında iki adet platformun imalatı yapılıyor. “Şah Deniz Faz 2
Projesi Sangaçal Kara Terminali Tesisleri” projesi kapsamında ise,
TANAP boru hattından geçecek doğalgazın üretileceği Sangaçal
Kara Terminali’nin inşası gerçekleştiriliyor. Azfen’in aynı zamanda
tek başına yürüttüğü projeler de mevcut.
Azfen’in tek başarısı, üstlendiği projeleri zamanında ve en iyi şekil-
de yerine getirmekle sınırlı değil. Azfen, aynı zamanda elde ettiği
kazasızlık başarılarıyla da dünyada örnek gösterilen bir şirket. Bu-
güne kadar çeşitli projelerde elde edilen 30 milyon, 25 milyon ve
10 milyon adamsaat gibi rekor kazasızlık başarıları, Azfen’i BP gibi
çokuluslu şirketlerin bölgedeki en güvenilir çözüm ortaklarından biri
haline getirdi.
Bugün Azfen, 20 yılın kazandırdığı deneyim ve güvenle, geleceğe
koşmaya devam ediyor. Önündeki yolda onu daha da yükseltecek
şeylerin başında, köklerini Tekfen ve SOCAR’ın çalışma ilkelerin-
den alan sözüne sadakat, disiplin, güvenilirlik, mükemmellik ve in-
sana verilen önem gibi değerler geliyor. Bu uzun maratonda, çok
daha büyük hedeflere ulaşacağından emin olarak, yolun açık olsun
Azfen...