

48
SOSYAL
SORUMLULUK
g
Robert Kolej, 1863 yılında Amerikalı bir misyoner olan Cyrus
Hamlin tarafından kuruldu. Okulun baş destekçisi, Christopher
Robert adlı Amerikalı bir işadamıydı. İstanbul’da misyonerlik faaliyet-
lerinden bağımsız, kentin dini ve kültürel çokkültürlülüğünü içselleş-
tirmiş, New England koleji karakterini taşıyan seküler bir okul açmak
isteyen Robert, Kırım Savaşı sırasında tanıştığı Cyrus Hamlin’i bu gö-
rev için en uygun kişi olarak değerlendirerek ona bu yönde destek ver-
mişti. Son derece girişken ve becerikli bir eğitimci olan Hamlin de,
Bebek sırtlarında Ahmet Vefik Paşa’dan satın alınan arazi üzerinde, ilk
binayı (Hamlin Hall) bizzat elleriyle inşa ederek Robert Kolej’i kur-
muştu.
İlk yıllarda daha çok yabancılar ve azınlıkların tercih ettiği okul, yıllar
içinde Türk öğrencilere de hizmet vermeye başladı. İngilizce öğrenim
yapılan Robert Kolej eğitim kalitesiyle hızla sivrildi. 1913 yılında Kolej
bünyesinde bir de Mühendislik Okulu açıldı. Okul, kazandığı saygınlık
sayesinde Cumhuriyetin ilanından sonra da kesintisiz bir şekilde faali-
yetlerine devam etti; 1957 yılında ise Bakanlar Kurulu kararıyla yüksek-
okul statüsüne kavuşturuldu. Böylece Mühendislik, Fen ve Yabancı
Diller, İş İdaresi ve İktisat bölümlerinden oluşan bir yüksekokul teşkil
edilirken, lise kısmı Robert Akademi adıyla ayrıldı.
Ne var ki Robert Kolej Yüksek Okulu, 1971 yılı başında Anayasa
Mahkemesi’nce alınan özel yüksek okulların kapatılmasına dair karar
nedeniyle hukuken varlığını sürdüremez bir duruma düştü. Mütevelli
heyetinin elinde, okulun kapatılması ya da bir üniversiteye dönüştü-
rülmesinden başka bir çare bulunmuyordu. Bunun üzerine Milli Eği-
tim Bakanlığı ile görüşmelere başlandı ve Robert Kolej Mütevelli He-
yeti Başkanı James Lawrence ile Milli Eğitim Bakanı Şinasi Orel
arasında 18 Mayıs 1971 tarihinde, Robert Kolej’in bir Türk üniversite-
sine dönüştürülmesine dair protokol imzalandı. Meclis’teki uzun tar-
tışmaların ardından, yeni kurulacak üniversitenin adının Boğaziçi
Üniversitesi olmasına karar verildi.
Eğitim-öğretim geleneğini Robert Kolej’den alan ve ülkeye eleştirel dü-
şünen, çok yönlü, yaratıcı bireyler kazandırmayı ilke edinen Boğaziçi
Üniversitesi, Türkiye’de her dönemde önemli bir rol oynadı ve yüksek
öğretim sisteminin gelişmesine çok önemli katkılarda bulundu. Boğa-
ziçi, her dönemde öğrenciler tarafından en çok tercih edilen üniversi-
telerden biri olduğu gibi, mezunları da iş hayatında önemli yerlere gel-
di. Dış dünya ile bağlarını hiçbir zaman kaybetmeyen Boğaziçi,
lisansüstü öğrenim için dünyanın en saygın üniversitelerine öğrenci
göndererek birçok kişinin kariyer edinmesinde rol sahibi oldu.
BİR BOĞAZİÇİ SEVDALISI
Robert Kolej’e 1939 yılında giren ve 1946 yılında İnşaat Mühendisliği
Bölümü’nden mezun olan Feyyaz Berker, kendisine iyi bir eğitimin ya-
nında geniş bir dünya görüşü ve vizyon kazandıran okuluyla bağını
mezun olduktan sonra da hiçbir zaman koparmadı. Birçok vesileyle
okula destek veren Berker, Robert Kolej Yüksek Okulu Boğaziçi
Üniversite-si’ne dönüştükten sonra da ilişkilerini sürdürdü. Hem Ro-
bert Kolej’in, hem de Boğaziçi Üniversitesi’nin mütevelli heyetinde yer
alan Feyyaz Berker, 1986 yılında Türkiye’nin model endüstrileşmesine
katkıları ve Türk eğitimine sağladığı hizmetler nedeniyle Boğaziçi Üni-
versitesi tarafından fahri doktora ile onurlandırıldı. Berker, eğitime
verdiği önem ve değeri, bir grup Robert Kolej mezununun girişimiyle
kurulan Hisar Eğitim Vakfı’na verdiği destekle de gösterdi. Berker, ha-
len Hisar Eğitim Vakfı’nın hem Mütevelli Heyeti Üyesi, hem de Onur-
sal Başkanıdır.
Genç Feyyaz Berker, Robert Kolej’de öğrenci olduğu yıllarda atölye dersinde torna başında. Berker, 1946 yılında İnşaat Mühendisliği
Bölümü’nden mezun olduktan sonra Michigan Üniversitesi’ne giderek yüksek öğrenimine devam etti.